Back

Διασύνδεση της Διδασκαλίας με την Έρευνα

Στα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων πραγματοποιείται επιστημονική έρευνα στο φάσμα του εκάστοτε επιστημονικού πεδίου. Ειδικότερα, στο πλαίσιο του ΠΜΣ «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση» το θεσμοθετημένο Εργαστήριο Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης παρουσιάζει έντονη ερευνητική και αναπτυξιακή δραστηριότητα και συνεργάζεται με άλλους φορείς ώστε να διασφαλίζεται η επικαιροποίηση των ερευνητικών πολιτικών και στοχεύσεων του ΠΜΣ και να επιτυγχάνεται η αποτελεσματική εκπαίδευση των μεταπτυχιακών φοιτητών/τριων (βλ. https://specialedu.lab.uoi.gr)

Το Εργαστήριο Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, στο οποίο συμμετέχουν ενεργά οι μεταπτυχιακοί/ες φοιτητές/τριες, εξυπηρετεί διδακτικές και ερευνητικές ανάγκες στα αντικείμενα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και των ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών. Μεταξύ των άλλων έχει ως αποστολή την παραγωγή έγκυρου, αξιόπιστου και αντικειμενικού επιστημονικού λόγου, καθώς και τη διεξαγωγή βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας αναφορικά με την αναπηρία, τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τις μαθησιακές δυσκολίες και την ειδική εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, την κάλυψη ερευνητικών και επιμορφωτικών αναγκών των υπολοίπων Τμημάτων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, την ανάπτυξη πειραματικών σχεδιασμών και εφαρμογών, καθώς και την πειραματική κατασκευή και αξιολόγηση διαγνωστικών ή άλλων ερευνητικών εργαλείων/κλιμάκων, αλλά και κατασκευή και διαχείριση δικτυακών τόπων και ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και την οργάνωση επιστημονικών σεμιναρίων, συμποσίων, συνεδρίων και την έκδοση επιστημονικών δημοσιεύσεων και εκδόσεων (βλ. https://specialedu.lab.uoi.gr, Οδηγός Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών ακαδημαϊκού έτους 2022-2023, σελ. 148).

Η ερευνητική και επιστημονική παρουσία των διδασκόντων/ουσών στο ΠΜΣ «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση» είναι έντονη με εθνική και διεθνή επιστημονική και ερευνητική αναγνώριση στον τομέα τους. Το ΠΜΣ δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην εκπαίδευση των μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών στην ερευνητική διαδικασία. Γι’ αυτό, στο ΠΜΣ «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση» περιλαμβάνεται η διδασκαλία του υποχρεωτικού μαθήματος “Ερευνητικός Σχεδιασμός- Μεθοδολογία Έρευνας στην Ειδική Εκπαίδευση Ι” και η διδασκαλία του επιλεγόμενου μαθήματος “Ερευνητικός Σχεδιασμός-Μεθοδολογία Έρευνας στην Ειδική Εκπαίδευση ΙΙ”.

Πέραν τούτου, και στα υπόλοιπα μαθήματα οι μεταπτυχιακοί/ες φοιτητές/τριες αναλαμβάνουν την εκπόνηση ερευνητικών εργασιών. Επίσης, κατά την υποχρεωτική συγγραφή μεταπτυχιακής διπλωματικής εργασίας (thesis) οι μεταπτυχιακοί φοιτητές και φοιτήτριες εκπονούν σχέδιο έρευνας το οποίο υλοποιούν υπό την εποπτεία του/της επιβλέποντα/ουσας καθηγητή/τριας (βλ. Κανονισμός συγγραφής διπλωματικής εργασίας). Επιπλέον συμμετέχουν με ανακοινώσεις των αποτελεσμάτων των εμπειρικών ερευνών τους σε διεθνή Συνέδρια, Συμπόσια και Ημερίδες, και δημοσιεύουν τις ερευνητικές εργασίες τους σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά. βλ. ενδεικτικά

Αθανασοπούλου Αλ., Μουσουλή Κ.-Ευ. (2022). Πώς αντιλαμβάνονται οι φοιτητές/τριες τα άτομα με αναπηρία/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες; Εισήγηση στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο: Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Σύγχρονες προκλήσεις και προβληματισμοί, 13-15 Μαΐου 2022, Ιωάννινα

Μπούρα Ε., Σούλης, Σ.Γ. (2022). Συμπερίληψη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες: Αντιλήψεις εκπαιδευτικών σε σχέση με την αυτοαποτελεσματικότητά τους. Εισήγηση στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο: Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Σύγχρονες προκλήσεις και προβληματισμοί, 13-15 Μαΐου 2022, Ιωάννινα

Μπίκα Μ.-Ι., Γόγολου Ν., Κολύδας Γρ., Σούλης, Σπ.Γ. (2022). Υποστήριξη φοιτητών με αναπηρία: Αποτύπωση μιας κατάστασης/ Επαγγελματική και Εκπαιδευτική Συμβουλευτική. Εισήγηση στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο: Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Σύγχρονες προκλήσεις και προβληματισμοί, 13-15 Μαΐου 2022, Ιωάννινα

Γκαντόλιας Β., Μπέτσιου Μ., Στεφάνου Ευ. (2022). Η απεικόνιση της αναπηρίας σε σχολικά εγχειρίδια
Αναλυτικά προγράμματα και σχολικά εγχειρίδια. Εισήγηση στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο: Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Σύγχρονες προκλήσεις και προβληματισμοί, 13-15 Μαΐου 2022, Ιωάννινα

Σιατήρα Ευ, Γελάτσορα Κ.- Ο. (2022) Συμπερίληψη προσφύγων μαθητών στο ελληνικό σχολείο: Εμπόδια και προκλήσεις Εισήγηση στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο: Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Σύγχρονες προκλήσεις και προβληματισμοί, 13-15 Μαΐου 2022, Ιωάννινα